Incepand cu anul 2008, o data cu introducerea standardului Euro 5 cu privire la emisiile de dioxid de carbon emise de masini, cele cu motorizare diesel trebuie sa prevada un filtru de particule ( mai nou au inceput sa fie echipate cu aceste filtre si unele masini pe benzina). Functia filtrului de particule pentru masinile diesel este de a prinde particulele produse din arderea motorinei, pentru a preveni inlaturarea lor in atmosfera si de a micsora, asadar, poluarea produse de motoarele diesel. Dar, din pacate, aceste particule pot constitui o reala problema in cazul in care ajung sa infunde filtrul. Pentru a servisa sau schimba un astfel de filtru, posesorul de autovehicul va trebui sa scoata din buzunar o suma consistenta.De asemenea in unele cazuri se poate activa regenerarea fortata a filtrului de particule cu testerele de diagnoza compatibile.
Din fericire, multe autovehicule indiferent de marca, au in dotare o asa-numita „regenerare a filtrului de particule(dpf)”. Aceasta regenerare se executa automat, dupa un anumit numar de km, fiind programata in computerul masinii. Concluzia din urma regenerarii filtrului de particule este sa arda particulele retinute de filtru intr-o anumita perioada, astfel incat filtrul sa nu ajunga sa se colmateze. Un filtru de particule infundat poate reprezenta un real pericol pentru buna functionare a motorului si poate duce la reparatii considerabile. Pentru ca particulele din filtru sa fie arse complet, ele trebuie supuse unei temperaturi suficient de inalte. Ideal ar fi sa nu se opreasca autovehiculul in timpul regenerarii filtrului de particule, pentru ca acest lucru duce de cele mai multe ori la probleme in aceasta parte a masinii.Ai un autovehicul care pare a „ragusi” sau functioneaza „in hopuri” in anumite situati? Daca o lasi la relanti constati cum acul turometrului urca singur iar autovehiculul pare ca se tureaza fara ca tu sa calci pedala de acceleratie?
Este important de stiut ca exista doua tipuri de regenerari de filtru DPF, si anume regenerare activa si regenerare pasiva. Regenerarea pasiva are loc atunci cand autovehicul atinge viteze mari si are, in consecinta, turatii mai ridicate ale motorului. Pentru a fi siguri ca filtrul de particule este curatat, unii producatori de automobile recomanda ca la cateva sute de kilometri, autovehicul sa fie condus timp de 20 minute la o viteza constanta de 70-75 km/h. Insa, condusul in oras nu ne prea ofera sa facem lucrul acesta tot timpul, pe langa faptul ca uzura masinii este mult mai ridicata atunci cand conduce in zone urbane foarte populate.
Ce se intampla cand regenerarea pasiva nu este indeplinita? Cand filtrul DPFnu se regenereaza in mod pasiv, adica autovehicul nu este accelerat corespunzator pentru a se face curatarea, computerul de bord va lua anumite decizii. Cand acesta va sesiza ca filtrul incepe sa fie colmotat, va creste temperatura gazelor de evacuare pentru a incepe procesul de regenerare. Acest procedeu automat dureaza, in mod normal, intre 15 si 20 minute. In cazul in care ai autovehicul cu sistem Stop-Start, vei constata ca aceasta functie va fi oprita automat pe parcursul regenerarii filtrului dpf. Desi, daca vei face drumuri rapide, urbane, cu autovehicul, inainte ca procesul de curatare sa se incheie, atunci ai toate sansele ca, la un moment dat, martorul filtrului de particule sa se aprinda in bord. Atunci cand asta se intampla, este mai mult decat indicat sa scoti autovehicul din zona urbana, pe autostrada sau pe un drum pe care se permita o viteza mai mare decat in regim urban, si sa o conduci constant timp de 20 minute, fara prea mari fluctuatii de turatii. Astfel, vei oferii masinii sansa sa isi regenereze filtrul de particule.
In cazul in care ignori avertizarea pe bord sau nu il observi, si continui sa conduci in zone urbane, pe distante relativ scurte, oprind si pornind tot timpul, atunci nu este exclus sa se aprinda lumini de avertizare sa se aprinda pe ceasurile autovehiculului. In unele situatii s-ar putea ca autovehiculul chiar sa si „dea in nas” pana acasa, ca o modalitate de a preveni anumite pagube la motor. Din pacate, daca un filtru de particule este lasat necuratat sau neregenerat pentru un timp mai lung, atunci va ajunge la pragul in care nu se va mai putea curata automat.
In aceste cazuri, el va trebui remediat intr-un service sau chiar inlocuit. Este bine de stiut ca o astfel de reparatie sau inlocuire nu este ieftina, iar multi producatori de masini nu vor acoperi aceste costuri in garantia oferita, daca defectul este generat de neatentia soferului. Asadar, nu ignorati semnele care indica necesitatea regenerarii filtrului de particule.
Cum trebuie sa procedezi ? Pe langa faptul ca trebuie sa te asiguri ca autovehicul tau are sanse se a-si „intinde picioarele” cativa kilometri in afara localitatii, este de asemenea util sa te asiguri ca folosesti un ulei de motor corespunzator pentru autovehicul ta. De asemenea in unele cazuri se poate activa regenerarea fortata a filtrului de particule cu testerele de diagnoza compatibile.